Tositulos - Mainostoimisto Palvelumuotoilu Oulu

Miksi Kinder-muna on ”vain” kaksivärinen?

Kinder-muna tuotedifferointi

Lapsuudessani 1980-luvulla muistan, kuinka Kinder-munat näyttivät kovin ”teknisiltä”. Muna oli päältä valko-oranssi, mattapintainen, siinä oli iso nimi, alkukirjain oli silmiinpistävän musta ja tuoteseloste vei suuren osan ulkoasusta. Silloin munassa ei vielä lukenut värikkäillä kirjaimilla ”surprise” eikä siinä ollut värikkäitä kuvioita, kuten nykyään.

Silti Kinder oli pääsiäismunien aatelia. Se erottui kilpailevista, kiiltävistä, värikkäistä munista – kumma kyllä, edukseen. Se oli myös kallis. Mutta sen sisällä oli koottava yllätys, jota ei muissa munissa ollut. Siinä oli kahdenväristä suklaata, jota ei ollut muissa.

Kinderissä oli asiakaslupaus, josta kannatti maksaa. Kaksivärinen, pelkistetty ulkoasu muistutti sisällä olevasta, kaksivärisestä suklaasta.

Kinder opetti paljon erilaisuudesta, jolla voi erottua. Kinderin kehittäjät ovat olleet huimapäitä: he päättivät kehittää todella erilaisen munan, joka ei kauneudella loistanut.

Opimme lapsena hyvin nopeasti, mikä on paras muna. Se oli se kallis Kinder. Se oli tavoiteltava ja haluttava. Kinder-brändi iskostui mieleen, toisin kuin muut munat, jotka olivat kaikki kiiltäviä ja värikkäitä. Kaikki muut olivat kuin yhtä ja samaa tuotetta. Ilman brändiä.

Kinder oli kaksivärinen, jotta se erottuisi edukseen monivärisistä. Kun värikkyydellä ja kiiltävyydellä ei voinut kilpailla, Kinder valitsi toisen tien, josta tuli sen valtti. Uhkarohkeus kannatti!


Tositulos tarjoaa asiakastyytyväisyystutkimuksia, digimarkkinointia ja palvelumuotoilua Oulussa

Tosituloksen palveluvalikoima koostuu asiakastyytyväisyystutkimuksista, markkinatutkimuksista, digimarkkinoinnista ja palvelumuotoilusta. Tosituloksen taustalla on monen vuoden kokemus digimarkkinoinnista, markkinatutkimuksista, markkinointitoimenpiteistä ja sähköisestä viestinnästä.

Palvelumuotoilu liittyy asiakastyytyväisyystutkimukseen, koska palvelumuotoilulla pyritään saamaan palveluista ja tuotteista asiakaslähtöisiä. Tositulos painottaakin asiakaslähtöisyysnäkökulmaa kaikessa toiminnassaan. Tarjoamme palvelumuotoilua yrityksille alasta riippumatta.

Markkinoinnin kenttä on nykyään monitahoinen. Aiemmin markkinointi saatettiin kattaa yhdellä lehti-ilmoituksella, mutta nykyään ollaan jo kaukana noista ajoista. Sosiaalisen median avulla myös kohderyhmä voidaan valjastaa markkinoinnin sanansaattajaksi.

Tositulos on kehityksen kärjessä ja pyrkii vastaamaan tämän hetken markkinointi- ja viestintätarpeisiin innovatiivisilla ratkaisuilla. Toimintamme keskittyy pääasiassa Oulun seudulle.


Pitkien nettiosoitteiden lyhentäminen tiedotustarkoitukseen

Erityisesti Twitter-aikakauden myötä tuli tarpeelliseksi lyhentää pitkiä ja ”rumia” nettiosoitteita, joissa on myös erikoismerkkejä, kuten ”&” ja ”?”. On useita ilmaispalveluja, jotka tarjoavat näiden URL- osoitteiden lyhentämistä. Google lopetti juuri Goo.gl-lyhennyspalvelunsa, joka oli perustettu vuonna 2009.

Bit.ly on suosittu palvelu. Se on siitä hyvä, että saat lyhennettyyn osoitteeseen oman loppuosan tyyliin bit.ly/omasana. Voit siis seminaariesityksesi päätteeksi ilmoittaa screenillä esimerkiksi, että esityksen materiaali on osoitteessa bit.ly/tositulos. Osoite voi viedä esitykseesi, joka on vaikkapa Slidesharessa.

Tämä on todennäköisesti parempi keino kuin se, että ilmoitetaan ylimalkaisesti, että materiaali löytyy kotisivuiltamme. Herää kysymys, mistä sieltä?