Tositulos - digimarkkinointi, some, analytics, imago, brändi, brändäys, bränditohtori, brändiprofessuuri, brändiprofessori, Oulu

One on alkanut tarkoittaa kaiken kattavaa

Tositulos-blogi, palvelumuotoilu, Oulu, mainostoimisto, tuotemerkki, Office365, OneDrive, One

OneDrive on Microsoftin pilvitallennustila, Googlen pilvitallennustuote Google Drivekin on muuttumassa Google Oneksi, Telia ilmoitti juuri uudesta Telia ONE-tuotteestaan yritysasiakkaille.

One käsittää kaiken. Se on hyvä ja naseva nimi. Se on tarpeeksi lyhyt ja siinä ei ole ääkkösiä. Se on helppo sanoa, vai onko? Osaako perämetsien autotalliyrittäjä lausua nimen oikein ”Uan”, kuten nykynuoriso ja koulutettu väestö?

One on ensimmäinen ja paras

Ykseys, jota One edustaa on kunnianhimoinen nimi, koska muuta et tarvitse kuin sen. Se on myös järjestyksessään ensimmäinen palvelu, joka kannattaa valita. Numero ykkönen valitaan ensin kilpailijoiden edestä. Siksi se on paras. Ykkönen komeilee palkintokorokkeen korkeimmalla pallilla.

Nyt siellä pallilla alkaa kuitenkin olla ruuhkaa, ja tätä nimeä uhkaa inflaatio. Kohta tulee taas aika, jolloin siitä halutaankin erottaa näkyviksi osiksi sen tärkeitä palveluita, koska nyt ne eivät erotu. Niille keksitään uudet nimet.

Sykli kiertää uudelleen, kunnes osapalvelut yhdistetään taas uudeksi yhdeksi palveluksi. Silloin se tehdään kuitenkin eri perusteilla.

Zero alkoi tarkoittaa sokeritonta juomaa

Alkaako one vakiintua pilvitallennusta ja nettiyhteyksiä kuvaavaksi termiksi, kuten zero alkoi tarkoittaa sokeritonta limsaa? Kun Coca Cola lanseerasi ensin Coca Cola Zeron, Pepsi Cola lanseerasi heti perään sloganin Pepsi Max – Zero Sugar. Tämän jälkeen Zero-nimi on levinnyt myös muihin juomavalmistajiin.

OnePlus on tunnettu kännykkämerkki. One kattaa siis myös mobiililaitteet pilvitallennuksen ja datayhteyksien lisäksi. Tarvitset vain ”yhden”, kun sinulla on OnePlus.

Onko One siis tehokas vai liian yksinkertainen nimi? Jos ajattelee termiä suomeksi, ei voisi vielä kuvitella Yksi-merkkistä ohjelmistoa tai kännykkää. Vai voisiko? Englanniksi kaikki kuulostaa paremmalta ja sallitummalta, kuten ”Sana” (Word) ja ”Ikkunat” (Windows). Melkein kaikilla on kotona Ikkunat-käyttöjärjestelmä (Windows), jossa käytetään Sana-tekstinkäsittelyohjelmaa (Word).

Suomen ”yksi” viestii yksipuolista

Suomeksi ”Yksi” kuulostaa kovin mitättömältä. Englanniksi ollaan päästy mitättömyyden ohi ja minimalistinen One onkin alkanut välittää mielikuvaa kaikkeudesta: et tarvitse monta, vaan yhden. Suomalainen palvelukehittäjä sen sijaan käyttäisi vielä mieluummin esimerkiksi ”moni”-etuliitettä palvelun nimessä, koska ”moni” viestii monipuolisuutta, ”yksi” yksipuolisuutta.

MoniData olisi paljon parempi kuin YksiData. Vaatii vielä rohkeutta suomalaisilta nimetä palvelu ”Yhdeksi”, koska sen merkitystä ei ole vielä pystytty mielikuvissa kääntämään päinvastaiseksi eli ”moneksi” tai ”kaiken kattavaksi”. Ja se ei tapahdu ennen kuin joku yritys tekee palvelun tai tuotteen nimeltä Yksi.


Video on tätä päivää

Videomarkkinointi Oulu video videotuotanto yritysvideo tarina

Video on hyvä keino erottua sosiaalisen median päivityksissä. Video huomataan paremmin esimerkiksi Facebookissa.

Yritysvideo voi olla informatiivinen ja näyttävä samanaikaisesti. Se on kuvallinen esittely yrityksen tuotteista ja palveluista tai yrityksestä itsestään. Somepostauksen tai blogin video voi kertoa jostakin yksittäisestä tapahtumasta, webinaarista tai teemasta.

 

Imago video videomarkkinointi Oulu Youtube yritysvideo videotuotanto

 

Video on tehokasta markkinointia. Jo pienellä panostuksella yritys saa aikaan näyttävän videon. Video voi olla livekuvaa tai se voi olla myös koottu still-kuvista eli staattisista valokuvista.

Videon helppokäyttöisin muoto on mpeg4 (mp4), joka sopii kaikkiin sosiaalisen median kanaviin. Videon kuvasuhde on nykyään 16:9. HD-kuvan kuvanlaatu on 1920x1080px.

Youtubeen lisättyjä videoita voi jakaa myös muissa mediossa tai kotisivulla Youtube-upotuksena. Youtubessa on myös hyvä analytiikka videoille. Koska Google omistaa Youtuben, Youtube-videot löytyvät hyvin Google-haulla.

Video voi olla myös lyhyt ”välähdys”. Siksi somevideoita on edullista tuottaa nykyään. Monesti pitkää videota ei jakseta edes alkaa katsoa. Youtuben mainosvideoissa, jotka ovat varsinaisen videon alussa, mainossanoma pitää ehtiä sanoa neljässä sekunnissa, koska sen jälkeen videoon ilmestyy ”ohita mainos” -painike.

Videoita voi käyttää suosituimmissa somepalveluissa kuten Youtubessa, Twitterissä, Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä. Myös omat kotisivut ovat hyvä paikka käyttää videoita.

Vaikka yhteydet ovat nykyään suhteellisesti paremmat kuin aikaisemmin, kannattaa silti muistaa kotisivujen latautumisaika. Esimerkiksi puolet Google-hauista tehdään jo mobiilissa, joten videoiden koko-optimoinnissa pitäisi mennä mobiiliedellä.

Google Adwords -mainonnassa laskeutumissivun eli adwords-mainoksen kohdesivun latausnopeus vaikuttaa Google Adwors -klikkauksen hintaan, joten kannattaa miettiä, onko järkevää sijoittaa videoita laskeutumissivulle.

Videomarkkinointi kannattaa aina, koska se on visuaalista ja helposti ymmärrettävää. Video viestii tunteita, mielialoja, mielikuvia, imagoa ja sillä voi luoda fantasiamaailmoja. Videota on helpompi kuluttaa kuin esimerkiksi tekstiä, johon pitää keskittyä erityisesti.

 

Video videomarkkinointi Oulu Youtube yritysvideo videotuotanto editointi

 

 

Videot elävöittävät kotisivua ja ne antavat niille modernin säväyksen. Moni tiedotettava asia tehdään yrityksissä nykyään jopa pelkästään videona. Youtuben avulla jokainen voi omistaa oman ”tv-kanavan” ja pitää tv-lähetyksiä silloin, kun haluaa. Myös Facebookissa on mahdollista lähettää livevideokuvaa.

Videoita kulutetaan nykyään niin paljon, että myös niiden tuotanto on liukuhihnamaista. Siksi myös kynnys tehdä videoita on madaltunut. Videon tekemiseen tarvitset käytännössä vain kännykän. Mutta jotta video olisi uskottava, sitä pitää myös editoida jollakin ohjelmalla.

Somepostausten aikakaudella yritykset ovat ottaneet liukuhihnamaisia käytäntöjä, joilla videoon esimerkiksi lisätään alkuun ja loppuun vain yrityksen logo, tai videon väri käsitellään aina samalla tavalla. Näin video linkittyy aina samaan yritykseen, mikä vahvistaa yrityksen identiteettiä.

Videon tyyli voi tahallaan myös olla käsivaralla kuvattu kännykkävideo, jos yritys haluaa viestiä pikatiedottamisen mielikuvaa. Esimerkiksi nettilehtiin kelpaa nykyään amatöörivideokuva ja se on jopa toivottavaa, koska juttu ei tunnu silloin mietityltä ja etukäteen suunnitellulta. Kännykällä kuvattu videokuva siis antaa jutulle lisäarvoa, jota on yllätyksellisyys, nopeus ja tapahtumapaikalle osuminen.

 

5 vinkkiä: näin kuvaat parempaa videota puhelimella (Teknavi)


Pikisaari on Oulun vanhakaupunki

Huvimaja Pikisaari Oulu - blogi

Pikisaaressa Oulun keskustan kupeessa on harras, rauhallinen tunnelma. Veneterva tuoksuu rannassa ja huvimaja suorastaan kutsuu sisäänsä. Rantavedessä on vielä jäätä, mutta muuten Rommakonselkä siintää jo sinisenä. Pikisaari valmistautuu houkuttelemaan kaupunkilaisia. Kohta on kesä.

Idyllinen saariyhteisö on heräillyt talviuniltaan. Joku maalaa aitaa, toinen haravoi lehtiä. Polkupyöriä kirmaa ohi kesäisen innokkaasti. Pikisaari on kuin välähdys menneiltä ajoilta ja tunnelma on ainutlaatuinen. Silta, joka erottaa Pikisaaren Raatinsaaresta, on kuin portti menneen ja nykyisyyden välillä. Pikisaaren puolella talojen välissä on 1800-luvun tyylisiä kujia, joilla kulkiessa tulee mieleen kesäiset Suomi-filmit.

Valimokatu Pikisaari Oulu
Piksaaressa on paljon kujia ja teitä, joista tulee mieleen kesäiset 1940-luvun Suomi-filmit. Näkymä Valimokatua pitkin Rommakonselälle päin.

Pikisaaren pääraittia, Pikisaarentietä, reunustavat puutalot, joista osa on uusia. Uudet talot kuitenkin kunnioittavat perinteitä, koska ne on rakennettu vanhanajan muottiin. Pikisaarentien varrella sijaitsee myös Merimiehenkotimuseo eli Matilan talo, joka on Oulun vanhin puutalo. 

Pikisaarentien raittia kaupungista pois päin. Punainen rakennus oikealla on Matilan talo, Oulun vanhin säilynyt puutalo, jossa toimii nykyään Merimiehenmuseo.

Oulun Konepaja Oy:n entinen konttorirakennus on Pikisaarentien paraatipaikalla ja se hallitsee tiesuoran näkymää komeine torneineen ja koristeellisine parvekkeineen. Jos Pikisaari olisi entisajan kaupunki, Konepajan rakennusta voisi luulla raatihuoneeksi.

Näkymä Polttimokatua pitkin ylöspäin. Tornitalo keskellä on entinen Oulun Konepaja Oy:n konttorirakennus, joka hallitsee Pikisaarentien suoraa.
Sokerijussin Kievari Pikisaari Oulu - blogi
Sokeri-Jussin Kievari toimii vanhassa laivanrakennusteollisuuden makasiinissa, joka on tiettävästi uitettu Iijokea pitkin Pikisaareen.

Oulun Konepaja perustettiin Pikisaareen vuonna 1873 ja se toimi aina 1970-luvulle asti. Konepaja valmisti muun muassa laivoja ja sen suurin koskaan rakentama laiva oli Sokeri-Jussi, jonka tilasi Suomen Sokeri. Pikisaaressa toimii nykyään Sokeri-Jussin Kievari –niminen ravintola vanhassa laivanrakennusteollisuuden hirsimakasiinissa. Sokeri-Jussi –laivan nimi muutettiin Wilhoksi ennen kuin se alkoi seilata merillä. 

Pikisaaressa on ollut laivanveistämöitä 1600-luvulta lähtien. Nimensä Pikisaari on saanut siellä myöskin 1600-luvulla lähtien toimineesta pikiruukista. Viinaa saaressa on poltettu 1890-luvulle asti, jonka jälkeen viinanpolttimosta tuli kankaiden värjäämö, Oulun Villatehdas Oy. Villatehtaan rakennus on edelleen käytössä. Nykyään siinä on taiteilijoiden työtiloja.

Vanha villatehdas Pikisaari Oulu - blogi
Oulun Villatehdas Oy:n rakennus on nimetty Vanhaksi villatehtaaksi ja siinä on nykyään taiteilijoiden työtiloja.

Tultaessa sillan yli Raatinsaaresta Pikisaareen tulijan vastaanottaa Pursimiehentiellä talorivistö, jossa katseen vangitsee kaksi vanhanajan peltikylttiä. Ne luovat entisajan kaupunkimaista puotitunnelmaa, jollaista soisi olevan enemmän myös Pikisaarentiellä. Myös Sokeri-Jussin Kievarilla Pikisaarentien alussa on tällainen vanhaa aikaa huokuva kyltti. Pikisaaressa on aikoinaan ollut puoteja, pajoja ja leipomoita. Siksi kyltit sopivat erityisen hyvin saaren katukuvaan.

Pikisaari Oulu -blogi
Arkkitehtikilta on tehnyt ajan henkeen sopivan peltikyltin.
Pikisaari Oulu -blogi
Guesthousen peltikyltti mukailee Pikisaaren vanhaa teemaa.

Pikisaaressa on koristeellisia yksityiskohtia, jotka viestivät entisajan käsityöläisyydestä. On ilo katsella näitä taidonnäytteitä vielä 2010-luvulla. Paloportaat voivat olla myös koukeroiset. Paraatioveen kuuluu koristeellinen lippa.

Entisajan koristeelliset paloportaat.
Pikisaari Oulu -blogi
Ovi Oulun Konepaja Oy:n entisessä konttorirakennuksessa.

Pikisaari on suojeltu, taiteilijoiden ja käsityöläisten suosima alue. Se on timantti Oulun kruunussa, jota kannattaa varjella, mutta toisaalta myös markkinoida enemmän. Porvoon ja Rauman puutalokaupunginosat ovat maankuuluja nähtävyyksiä. Miksei siis Oulun Pikisaarikin?

Pikisaarentie Pikisaari Oulu - blogi
Pikisaaren pääraitti, Pikisaarentie ilta-auringossa. Oulun Konepaja Oy:n entisen konttorirakennuksen torni kruunaa Pikisaaren taianomaisuuden.

Ilpo Välimaa, Oulu

Lähteet:
Wikipedia
Hannele Lamusuon Sokeri-Jussin Kievari -artikkeli


Presidentti Martti Ahtisaari keskusteli Oulussa – ja myös lauloi

martti-ahtisaari-haastattelu-oulun-yliopisto-instituutti-23-5-2018-oulu-business-school

Nobelisti, presidentti Martti Ahtisaari keskusteli Oulussa Martti Ahtisaari Instituutin juhlafoorumissa 23.5.2018 Oulun yliopistolla. Ahtisaaren haastattelu oli heti tilaisuuden alkusanojen jälkeen. Ahtisaarta haastatteli hänen perustamansa CMI:n työntekijä, viestintäpäällikkö Elina Lehtinen. Myös Lehtinen vastaili yleisön esittämiin kysymyksiin.

Ahtisaari kertoi, että hän valitsi aikoinaan Oulun asuinpaikakseen, koska hänelle oli sanottu: ”Valitse se paikka, jossa olit teininä”. Silloin Ahtisaari päätti valita Oulun. Oulusta hän myös valmistui opettajaksi.

Kouluaikoina hän olisi halunnut koripallonpelaajaksi, mutta joukkuetoverit vihjasivat, että hän olisi parempi jossakin muussa lajissa, vaikkapa sovittelussa. Ahtisaari kun oli ollut aina pukuhuoneessa se, joka oli häviön jälkeen mennyt riitelevien pelaajien väliin hieromaan sopua.

 

presidentti-martti-ahtisaari-cmi-oulu-yliopisto-kauppakorkeakoulu-23-5-2018
Presidentti Martti Ahtisaari oli Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun vieraana 23.5.2018.

 

Pohjoismaalaisuus on suomalaisen neuvottelijan tae

Pohjoismaalaisuutta Ahtisaari pitää parhaana referenssinä suomalaiselle neuvottelijalle ulkomailla. Kuuluminen Pohjoismaihin on hänen mukaansa vakuuttanut varsinkin kylmän sodan aikana neuvottelijat siitä, että Suomi on varteenotettava maa. Muuten kyvykkyyden osoittaminen olisi ollut Ahtisaaren mukaan paljon vaikeampaa.

Presidentiltä kysyttiin digitalisaation vaikutuksesta esimerkiksi diktaattorityyppisten hallitsijoiden valtaannousuun nykypäivänä. Tähän hän vastasi, että meidän on oltava tarkkana, ja pidettävä huoli siitä, että digitalisaation työtä tehostava vaikutus ei käänny sitä vastaan ääri-ilmiöissä.

Haastattelija Elina Lehtinen lisäsi, että CMI:n strategiassa on otettu huomioon digitalisaatio, ja myös tekoälyä voidaan käyttää rauhanneuvottelujen yhtenä keinona.

Rauhanneuvotteluissa aina paikallisia kumppaneita mukana

CMI eli Crisis Management Initiative toimii Elina Lehtisen mukaan pääasiassa seuraavilla alueilla: Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, Lähi-Idässä, Euraasiassa ja Pohjois-Afrikassa. Lehtinen kuvailee, että heidän valttikorttinsa on puolueettomuus – he eivät asetu kummankaan neuvotteluosapuolen puolelle.

Lehtinen jatkaa, että neuvotteluihin valmistaudutaan aina paikallisten kumppanien kanssa. Hänen mukaansa viime vuonna tuli 36 pyyntöä rauhanneuvottelijaksi konflikteihin, mutta he pystyivät ottamaan vain 11-13 juttua hoidettavakseen.

Jokaisen pyynnön kohdalla tehdään selvitystyö ja punnitaan, onko CMI:llä juuri kyseessä olevaan konfliktiin sopivaa osaamista, Lehtinen kertoo. Yksi rajoittava tekijä on hänen mukaansa myös resurssit ja raha.

Kysyttäessä Ahtisaarelta, mitä on tehty väärin ääri-ilmiöiden päästyä vallalle, hän käyttää esimerkkinä ”vennamolaisuutta”. Kun heidät päästettiin hallitukseen, se oli heidän tuhonsa. Eli toisaalta ääri-ilmiöitä ei saisi päästää hallitusvastuuseen, mutta toisaalta, vaikka ne sinne pääsisivät, siitä seuraa niiden tuho.

Kulttuuria vapaa-aikana

Mielilaulua kysyttäessä Ahtisaari innostuu laulamaan pätkän He’s a jolly good fellowia. Yleisö antoi raikuvat aplodit tälle tilaisuuden piristysruiskeelle. Tilaisuus oli kyllä muutenkin mielenkiintoinen.

Ahtisaari sanoi, että hänellä ja Eevalla on vakiopaikat oopperassa ja Musiikkitalossa. Ne ovat hänen mukaansa niin lähellä, vaikka autohan heidät sinne vie, hän jatkaa hauskasti.

Ahtisaari sanoi myös, että Eeva pitää hänet ajan tasalla kulttuuriasioissa. Muuten hän ei tietäisi niistä mitään.

Haastattelun jälkeen tilaisuus jatkui vielä paneelikeskustelulla, jossa aiheina olivat mm. yliopistokoulutuksen tila, tekoäly ja biosensorit.


Kun ”zero” alkoi tarkoittaa sokeritonta juomaa

Tositulos - Brändi Markkinointi Brändäys Oulu

Coca cola toi markkinoille muutama vuosi sitten Coca cola Zeron, jossa sokeripitoisuus oli 0. Pian Pepsi vastasi tuotteeseen Pepsi Max -sloganilla ”Pepsi Max – zero sugar”.

Pepsi siis nokitteli Coca colaa osuvastii ja käytti hyväkseen Coca colan tuotenimeä omassa tuotesloganissaan. Kun zero-ilmaisu vakiintui Coca colan ja Pepsin myötä tarkoittamaan sokeritonta juomaa, se levisi myös kilpailijoiden käyttöön.

Perinteisesti ”light” on tarkoittanut vähäkalorista juomaa. ”Zero” on kuitenkin totaalisempi, koska se tarkoittaa kerralla täyssokerittomuutta. Siksipä pelkistä light-juomista pitää erikseen tarkistaa, onko niissä sokeria ollenkaan vai onko sitä vain vähennetty.

Markkinoilla on myös Fanta Zero ja Sprite Zero, jotka ovat Coca colan tuotteita. Pepsillä on 7 up Free, joka on sokeriton tuote. Lidlissä on myynnissä Freeway Zero -limsoja, joissa ei ole sokeria.

 


Kun täytekakkuja alettiin pakastaa

Tositulos - palvelumuotoilu, Frödinge-pakastekakku, Oulu

…se oli ihme. Kukaan ei olisi uskonut, että täytekakku säilyy hyvänä pakastamisen jälkeen. Mutta toisin kävi.

Frödingen sulatettu kakku on kuin vastaleivottu kakku tuoreine mansikoineen. Frödinge oli todella innovatiivinen, koska se uskalsi kokeilla ja kehittää pakastettavan täytekakun.

Mitä se vaati? Ainakin ennakkoluulottomuutta, uskoa ja onnistumista. Suurin onnistuminen on kyky ajatella toisin: voitaisiinko tämä asia tehdä eri tavalla, jossa on jokin uusi hyöty?

Uusi hyöty oli jättimäinen: täytekakkuja pystyttiin tekemään varastoon kermavaahtoineen. Ei enää kermavaahdon vispausta, täytteiden lisäämistä tai kakun tilaamista konditoriasta. Kakun saa suoraan kaupasta!

Käänteentekevää on uskallus ajatella uudenlaista ratkaisua, joka muuttaa kulutustottumuksia. Taustalla on signaali tarpeesta, että voisiko kakunteon siirtää kokonaan tehtaaseen.

Niin kuin Ikea pani ihmiset hakemaan huonekalut itse varastosta, Frödinge tekee päin vastoin kermavaahdotkin ihmisten puolesta.


Sovellusvalitsin on hyvä ominaisuus usean palvelun verkkopalveluissa

Tositulos - sovellusvalitsin, microsoft, palvelumuotoilu, Oulu

Microsoft toi markkinoille muutama vuosi sitten sovellusvalitsin- eli ”app launcher” -käsitteen. Se tarkoittaa yksinkertaisesti graafista valikkoa, jossa on listattuna kaikki Microsoftin verkkopalvelut taulukkomuodossa.

Jos siis kirjaudut Microsoftin sähköpostiin, voit helposti siirtyä siitä vaikkapa OneDriveen tai web-Skypeen sovellusvalitsimen kautta. Sinun ei siis tarvitse enää etsiä toisen palvelun linkkiä suosikeistasi, koska se on sovellusvalitsimessa. Sovellusvalitsin sijaitsee Microsoftin palveluissa vasemmalla ylhäällä.

Sovellusvalitsin tuli ensin Microsoftin yrityspuolen ohjelmistoihin, kuten SharePoint-julkaisutyökalu. Sen jälkeen se tuli Office 365:een ja sitten kuluttajien web-palveluihin. Tämä edellytti sitä, että SharePointissa jo kauan käytössä ollut yläpalkki otettiin käyttöön myös kuluttajapalvelussa. Sovellusvalitsin on tämän yläpalkin osa vasemmassa kulmassa.

On hyvää palvelumuotoilua Microsoftilta tuoda saataville käytettävyyttä selvästi helpottava toiminto. Ihan itsestäänselvää se ei ollut, koska siihen liittyy edellä mainittu historiakehitys.

Myös Googlella on oma sovellusvalitsemensa. Se on ollut käytössä Microsoftia kauemmin, mutta ei sekään ole ollut olemassa kovin kauan.

Tositulos - sovellusvalitsin, Google, palvelumuotoilu, Oulu
Googlen sovellusvalitsin

Käyttöliittymien kehityksessä sovellusvalitsin on ollut hyvä harppaus kohti käytettävämpiä palveluja. Se liittyy myös ns. single sign-oniin eli kertakirjautumiseen, vaikka selain muistaa kirjautumisesi eri palveluihin samassa istunnossa myös ilman sovellusvalitsinta.


Miksi digitaalisuus antoi odottaa niinkin kauan?

Tositulos - digikuva, digitaalisuus, digikamera, musiikki, mosaiikki

Nykyään lähes kaikki materiaali on digitaalisessa muodossa. Valokuvissa, videoissa ja musiikissa muutos on ollut suuri. Ennen kuva valotettiin filmille ja ääni ”kaiverrettiin” vinyylilevylle. Kuvan digitaalisuuden yleistyminen kesti kuitenkin kauan.

Entinen menetelmä perustui analogisuuteen, jossa taltioitava kohde tallentui ”jatkuvana” ja ”katkeamattomana”. Digitaalsuutta kuvaa pilkkominen bitteihin ja pikseleihin, eli tallentaminen tietokonemuotoon.

Siksi menetelmä pilkkoo esimerikiksi kuvan pieniin osasiin, jotka ovat ”irrallaan” toisistaan, eli epäjatkuvia toisiinsa nähden. Analogisessa menetelmässä ei ole pieniä osasia, eikä niiden rajoja, joten siksi menetelmä on jatkuva.

Vaikka tietokoneet olivat melko tehokkaita 1990-luvulle tultaessa, digikamerat yleistyivät kunnolla vasta vuoden 2005 tienoilla. Yliopistolla käytimme vuonna 1997 koulun ainoaa digikameraa kurssityöhön. Kuva piti ottaa nopeasti ennen kuin akku loppuu.

Digikameroiden yleistymisen esteenä onkin ollut akunkesto. Matkapuhelimien kehittymisen myötä myös digikameroiden akut paranivat.

Toinen keskeinen este on ollut tallennustila. Digikuva vie ”paljon” tallennustilaa. Kaverini tuli esittelemään minulle vuonna 2003 Nokian ensimmäistä puhelinta, jossa oli kamera. Sen muistiin ei mahtunut monta kuvaa.

TV muuttui Suomessa digitaaliseksi vuonna 2007. Olin töissä silloin tietoliikenneyrityksessä, jossa muutoksen valmisteluun oli käytetty vuosia. Kansaa piti alkaa ajoissa opettaa digiboksin hankkimiseksi.

Sen lisäksi, että vastaanottimiin piti hankkia lisälaite, koko lähetysverkon lähettimet piti uusia. Digitaalisuus on tullut kansalle tutuksi ”mosaiikkina” tv-ruudussa silloi, kun signaali on huono. Mosaiikkimaisuus on juuri osoitus digitaalisuuden pirstaloituneisuudesta.

Digitaalisuuden eli ”tietokonemuodon” yleistymisen esteenä on siis ollut tallennustilan riittämättömyys, akunkesto ja lähetysverkon uusimisen kalleus ja vastaanottomien lisälaitteen tarve.


Miksi vaihdat kampaajaa?

Tositulos - kampaaja, palvelumuotoilu

Monella on pitkäaikainen asiakassuhde kampaajaan tai parturiin. Joskus suhde kuitenkin loppuu. Kampaaja voi jäädä hämillään miettimään, mitä tapahtui.

Syitä voi olla monia. Yksi syy on tyytymättömyys työn jälkeen. Annatko kampaajallesi anteeksi ensimmäisen virheen vai vaihdatko heti toiseen liikkeeseen? Otatko asian esille vai katoatko vähin äänin?

Suomalaisen on helppo antaa ”näpäytys” kampaajalle katoamalla kuvioista. Se on tehokas signaali, joka tuntuu kampaajassa. Ja asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään – muuta kuin jättää menemättä sisään.

Uskon, että jokainen kampaaja tai parturi on joutunut kokemaan tyytymättömän asiakkaan. Hiukset ovat hyvin henkilökohtainen asia. Siksi niitä on käsiteltävä kuin särkyvää posliinia; asiakas tietää itse hyvin, kuinka hänen hiustensa tulee olla.

Monessa kampaajasuhteessa asiakas luottaa kampaajaan ja pitää tätä ainoana itsensä lisäksi, joka tietää, miten hänen hiustensa pitää olla. Kampaaja voi myös esittää uusia näkökulmia hiustenlaittoon. Ehkä joku kampaaja tekee liian radikaalin muutoksen, joka johtaa asiakassuhteen katkeamiseen.

Syitä, joita olen kuullut kampaaja- tai parturisuhteen viilenemiseen, ovat olleet esimerkiksi liika lepsuilu ja välinpitämättömyys, liika lyhentäminen, liian pitkäksi jättäminen, liian radikaali muutos, väärä väri, hiusten polttaminen permanenttiaineella, päänahan polttaminen permanenttiaineella, koko pään permanentin veloittaminen puolipermanentin tapauksessa, vääränmallinen leikkaus, liika kalleus, korvien polttaminen föönillä, tylsät ja repivät sakset, kiire, hitaus, liika kyseleminen ja veloittaminen hiuksiin lisätystä geelistä.

Joskus syy voi olla yksinkertaisesti vaihtelunhalu. Mitä kampaaja siis voisi tehdä toisin, että asiakas ei hakisi vaihtelunhalua muualta? Ainakin ehdottamalla jotain erikoista seuraavaksi kerraksi, antamalla etusetelin tai antamalla määräalennuksen.