Sisäinen markkinointi & intra
Sisäinen markkinointi
Markkinointiin kuuluu myös sisäinen markkinointi eli yrityksen markkinointi- ja viestintätoimenpiteet henkilöstölle. Sisäinen markkinoinnin pioneereja on aikoinaan ollut SAS-lentoyhtiö.
On tärkeää viestiä asiat ensin henkilöstölle ennen suurta yleisiä. Tämä koskee kampanjoita, tiedotteita, yrityksen toimintatapoja ja arvoja. Yrityksellä on turha olla arvoja, jos henkilstö ei tiedä niiden sisältöä ja tarkoitusta.
Sisäistä markkinointia varten voidaan tehdä henkilöstökampanjoita, sisäisiä tiedotteita, ohjeita, kick off -lanseeraustilaisuuksia ja kilpailuja. Sisäinen markkinointi on jatkuva prosessi ja se pitäisi ottaa huomioon kaikessa tekemisessä joka päivä.
Tärkeä väline sisäisen markkinoinnin ja viestinnän toteuttamisessa on yrityksen intranet eli sisäinen verkkosivusto.