Palvelumuotoilu
Palvelumuotoilu
Palvelumuotoilulla pyritään muokkaamaan palveluista asiakaslähtöisiä, käytettäjäystävällisiä ja houkuttelevia. On sanottu, että jokainen palvelu sisältää tuotteen ja jokainen tuote sisältää palvelun. Siksi myös tuotteet sisältävät palveluelementin, jota voidaan muokata palvelumuotoilulla ja tuotteistamisella.
Palvelukokemus on aina ainutkertainen tapahtuma. Se koostuu asiakkaan kokemasta ns. palvelupolusta, jonka aikana asiakas käy läpi palvelutapahtuman vaiheet siinä järjestyksessä kuin on tarkoitettu. Palvelupolku jakautuu vielä pienempiin tapahtumiin eli palvelutuokioihin ja kontaktipisteisiin, joissa asiakas on ”kosketuksissa” palveluntarjoajan kanssa.
Monesti palvelutapahtuma ei kulje niin kuin on tarkoitettu ja silloin tarvitaan palvelumuotoilua. Palvelut ovat erityinen kehityskohde, koska ne ovat näkymättömiä, niitä ei voi kosketella ja niitä ei voi valmistaa varastoon. Hiustenleikkuu siis tapahtuu yhtenä hetkenä, eikä hiustenleikkuita voi tehdä varastoon kulutettavaksi myöhemmin.
Palveluja voidaan konkretisoida eli tehdä näkyväksi monella tavalla. Niiden konkretisointiin voidaan käyttää tehokkaasti kuvia, logoja, hyötylistauksia ja palveluiden tuotteistamista. Yksinkertainen tapa on käyttää ns. palvelutodistetta. Monesta palvelusta saadaan automaattisesti palvelutodiste, kuten ravintolalaillallisesta kuitti tai lentomatkasta matkalippu. Palvelulle voidaan kehittää myös muita palvelutodisteita, kuten etuseteli, leimattava ostopassi tai applikaatio.
Kun lennät Helsingistä Sydneyhin, koet palvelua
IT-alalla on kasvava tarve palvelumuotoilulle, koska IT-järjestelmiin liittyy aina käyttöliittymä. Nykyään järjestelmät ovat useimmiten web-palveluita, joiden käyttö on maailmanlaajuista. Siksi palvelumuotoilulla niistä saadaan entistä käytettävämpiä ja houkuttelevampia.
Maksaminen tapahtuu nykyään yhä useammin verkossa. Se voi herättää kysymyksiä monissa käyttäjissä, esimerkiksi sen huolen, onko luottokorttimaksu turvallinen. Maksamisen vaiheiden loogisuus on tärkeä tekijä, jotta käyttäjä kokee olonsa varmaksi koko palveluprosessin ajan.
Meidän palveluidemme avulla teemme palveluistasi ja tuotteistasi kuluttajalähtöisiä ja houkuttelevia. Otamme kantaa mm. palvelun ominaisuuksiin, käytettävyyteen, houkuttelevuuteen ja hinnoitteluun. Testaamme palvelut kohderyhmällä. Teemme palvelustasi konkreettisen ja näkyvän.
Yhä useammin palvelumuotoilua tarvitaan koneen ja ihmisen kohtaamiseen. Jokainen käyttää koneita päivittäin. Jokaisella koneella on käyttöliittymä. Usein ensimmäinen käyttökerta on käyttäjälle haastavin. Me pyrimme tekemään palvelumuotoilulla jo ensimmäisestä käyttökerrasta helpon!
Olipa palvelusi sitten parturikampaamo, kioski, ravintola, tatuointistudio, auttava puhelin, lääkäriasema tai terveyttä edistävä applikaatio, siihen voidaan soveltaa palvelumuotoilua. Myös yhä useammat julkiset palvelut käyttävät hyödykseen palvelumuotoilua.
Lapin yliopistossa tehdään uraauurtavaa palvelumuotoilun kehitystä ja siellä on käytössä SINCO LAB (Service Innovation Corner). Suomalainen Christian Grönroos on palveluiden markkinoinnin uranuurtajia maailmassa. Hänen teostaan Palvelujen johtaminen ja markkinointi pidetään palveluhallinnan perusteoksena.
Palvelun konkretisointi ja näkyväksi tekeminen
Leevillä on tarve: hän haluaa leipomonsa näkyväksi ja konkreettiseksi, jotta sitä on helpompi markkinoida ja jotta se jää kuluttajien mieleen.
Teemme palvelustasi näkyvän määrittelemällä ja visualisoimalla sen muistettavaksi konseptiksi. Kuin piste iin päälle palvelumuotoilussa on logon ja ilmeen suunnittelu palvelulle tai tuotteille.
Katso myös brändisivu »
Tällä sivulla käsitellään aiheita palvelumuotoilu, palvelupolku, palvelutodiste, palvelutuokio, palvelutapahtuma, palvelukokemus, käytettävyys, asiakaslähtöisyys, Christian Grönroos, käyttäjäystävällisyys, hinnoittelu, web-palvelu, IT-järjestelmä, käyttöliittymä paikkakunnalla Oulu.