Tositulos - digimarkkinointi, some, analytics, imago, brändi, brändäys, bränditohtori, brändiprofessuuri, brändiprofessori, Oulu

Muistatko 1990-luvun hakukoneet?

Lycos-hakukone

Kun nykyään puhutaan nettihauista, tarkoitetaan lähes yksinomaan Googlea. Mutta aina ei asia ole ollut näin. Internetin syntyvuosikymmenellä oli useita ”samanarvoisia” hakukoneita.

Niitä olivat esimerkiksi Lycos, Excite, Infoseek, Yahoo ja Altavista. Hakukonetta vaihdeltiin päivästä toiseen, kun muistissa oli, että jokin hakukone näytti hyvin tietyn aiheen hakutuloksia.

Google erottui 1990-luvun lopulla yksinkertaistetulla ulkoasulla: valkoisella pohjalla oli hakukenttä keskellä ruutua. Kaikissa muissa hakukoneissa sivu oli täynnä sisältöä jo sille tultaessa ja hakukenttä oli yläreunassa.

Googlen erilainen lähestymistapa kannatti ja se alkoi niittää suosiota. Hakukokemus oli selkeä ja pelkistetty.

Kahden vuosikymmenen tauon jälkeen googletin Lycoksen – ja kas kummaa, hakukone on edelleen paikallaan (kuva). Ja hyvin se löytää oikeat hakutulokset, ainakin kun ”googletin” Sauli Niinistön.

Googlen voi sanoa jopa hallitsevan maailmaa, koska suuri yleisö hakee kaiken Googlesta ja toimii sen mukaan, mitä Google hänelle esittää ja ehdottaa. Microsoft yrittää tuoda esille omaa Bing-hakukonettaan kaikissa omissa tuotteissaan, kuten selainten oletushakukoneena.

Aika näyttää, mureneeko Googlen ylivalta ja tuleeko kenties muunlaisia tiedon hakukäytäntöjä uusien laitteiden, medioiden ja kulutustapojen myötä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *